Hårtab efter kemoterapi

hårtab kemoKemoterapi er en uundgåelig del af kampen mod kræftrelaterede sygdomme. I mange tilfælde er kemoterapien effektiv i at kurere sygdommen, ved at dræbe kræftceller. Desværre rammes hårrødderne også i forløbet, hvilket fremkalder hårtab. Hårtabet kan være totalt eller delvist, men i alle tilfælde er processen reversibel og håret gendannes med tiden.
Hvilke faktorer fremmer hårtabet under behandling af kræftsygdomme og er det muligt at booste hårvæksten? Lad os se om vi kan finde svaret.

Kemoterapi og hårtab – vigtige detaljer

Man skal ikke tro, at alle patienter, som gennemgår kemoterapi, taber al håret. Der findes præparater, som blot udtynder håret, mens andre angriber kræftcellerne målrettet, uden at ødelægge hårrødderne.

Følgende faktorer har indflydelse på hårets tilstand og hårvækstens hastighed efter behandlingen:

1. Antallet af kemoterapi-behandlinger – jo flere behandlinger, desto større chance for at tabe alt håret.
  2. Patientens alder – ældre er mere udsatte end patienter under 40 år.
  3. Præparaternes dosering og kroppens reaktion på disse – store doser indeholder mere risiko og samtidig reagerer forskellige mennesker forskelligt på den samme dosering.
  4. Præparaternes art og aggressivitet.
  5. Hårets opbygning og tilstand inden kemoterapien.

Mange spørger hvornår hårtabet ved kemoterapi starter. Som regel, ses kemoterapiens bivirkninger nogle uger efter påbegyndt behandling. Først mærker patienten smerter og ubehag i hovedbunden, hvorefter håret begynder at falde ud. Processen kan enten være hurtig eller langtrukken og kan påvirke hårvæksten både på hovedet og på kroppen.

Hvordan stopper man hårtabet under kemoterapi

Eksperterne anbefaler, at forberede sig på mulige forandringer af udseendet: klippe håret kort allerede inden start af kemoterapi og afstå fra farvning og kemisk behandling af håret. I modsat fald vil man opleve stærkere hårtab under behandlingen. For at minimere behandlingens ødelæggende virkning på hårrødderne er det nødvendigt, at følge disse enkelte råd:

1. Brug kun bløde børster, som ikke skader den allerede sårbare hovedbund.
  2. Bær en badehætte af gummi derhjemme.
  3. Vask håret så sjældent som muligt og kun med varmt vand ,efter vask skal håret kun duppes let og herefter have lov til at lufttørre.
  4. Brug kun naturbaserede produkter til vask og pleje af håret.
  5. Lav en oliemaske til håret mindst en gang om ugen.
  6. Gå ikke ud uden hovedbeklædning, for at beskytte hovedbunden mod skadelig miljøpåvirkning.

Alt dette hjælper til, at stoppe hårtabet efter kemoterapi og genskabe hårpragten i dens oprindelige tilstand.
Men glem ikke, at det er en langsommelig proces, som kræver mindst 8 uger. Vær forberedt på, at håret kan ændre struktur efter kemoterapien og blive mere bølget eller omvendt.

Hårtab ved kemoterapi – effektiv behandling og maskering

Hårtabet og den efterfølgende langvarige rehabilitering, kan forårsage en hel række psykiske problemer. Lad dig ikke slå ud! Situationen kan reddes med naturparykker af høj kvalitet eller flotte tørklæder bundet på en smart måde.
Der findes en række midler man kan anvende til stimulering af hårvæksten. Produktrækken fra BIOFOLIC® virker helende på hårrødderne og hjælper med genoprettelsen af håret.
Sidste og vigtigste råd: ved mødet med en kræftsygdom, er det vigtigt at bruge alle kræfter på at bekæmpe sygdommen, også selvom det betyder, at man må ofre skønheden. Husk, at håret altid vokser ud igen og bevar håbet og optimismen.